Saturday, June 24, 2006

Περί του τυχαίου

Πολλές φορές ακούω γύρω μου τη ρήση : «τελικά είναι όλα τυχαία». Για να απαντήσεις όμως στο ερώτημα αυτό, πρέπει προηγουμένως να απαντήσεις σε ένα πρωταρχικότερο ερώτημα «τι είναι αυτό που αποκαλούμε τύχη και τυχαίο;». Γιατί αν δεν προσδιορίσουμε τι εννοούμε τυχαίο πώς θα αποφανθούμε αν κάτι ή όλα είναι τυχαία.

Οπότε για πείτε καμιά γνώμη...

Τέλος πάντων ας αρχίσω εγώ.
Τυχαίο είναι αυτό που δεν έχει προκύψει από το σχέδιο ενός έλλογου όντος ή ευρύτερα που δεν ακολουθεί κάποιο νόμο.
Εμείς οι άνθρωποι όμως σχεδιάζουμε και δρούμε. Τα αποτελέσματα της δράσης μας έχουν συνέχεια και συνοχή από τη στιγμή που ενεργούμε αποσκοπώντας σε κάτι. Άρα ήδη εντοπίσαμε πράγματα μη τυχαία, και επομένως η πρόταση «όλα είναι τυχαία» είναι σίγουρα ψευδής.

Τι συμβαίνει όμως αν περιορίσουμε την έρευνα μας σε όσα συμβαίνουν γύρω μας χωρίς τις δικές μας παρεμβάσεις. Υπάρχουν άραγε τέτοια ‘καθαρά’ αντικείμενα και γεγονότα ‘απογυμνωμένα’ από τον παρατηρητή; Ή μήπως από τη στιγμή που ρίχνουμε την προσοχή μας σε κάποιο πράγμα Α, ήδη αυτό δεν είναι Α αλλά είναι Α+Π (όπου Π ο παρατηρητής); Η ίδια η διαδικασία της προσοχής, της αντίληψης και της κατανόησης των πραγμάτων γύρω μας συσχετίζει το είναι τους και το είναι μας.
Γι αυτό άλλωστε νιώθουμε ότι όλα συνωμοτούν υπέρ μας ή εναντίον μας γιατί δεν υπάρχει κάτι από αυτά στα οποία εστιάζουμε την προσοχή μας που δεν περνά μέσα από το προσωπικό μας φίλτρο, το φίλτρο του παρατηρητή.
Συσχετίσεις, συνδέσεις, συνειρμοί του νου μας προβάλλονται πάνω στα πράγματα που μας αφορούν και έτσι καθίστανται συσχετίσεις και συνδέσεις μεταξύ των αντικειμένων.
Θα έλεγε τότε κανείς ότι τα συμβαίνοντα γύρω μας χωρίς την επέμβασή μας είναι αντικειμενικά τυχαία, απλά εμείς τους προσδίδουμε συνδέσεις. Το ερώτημα όμως είναι βαθύτερο. Θεωρούμε αφαιρετικά ότι είναι δυνατή η ύπαρξη αντικειμένων πέραν της έμβιας αντίληψης και παρατήρησης. Και μπορούμε μάλιστα να υποστηρίξουμε ότι υπήρχε και μια ιστορική περίοδος κατά την οποία εκτείνονταν βράχια, βουνά και ποτάμια χωρίς κάποιον να τα παρατηρεί. Κι όμως αυτό δε συνέβη ποτέ. Ήδη ο προσδιορισμός τους ως βράχια, βουνά και ποτάμια δείχνει το υποκρυπτόμενο και εκ των υστέρων τιθέμενο ανθρώπινο βλέμμα. Μπορεί να το πάμε ακόμη πιο ακραία. Δεν υπήρχαν βουνά αλλά συσσωματώματα πρωτονίων, νετρονίων και ηλεκτρονίων σε διάφορες δομές ή υποπυρηνικά σωματίδια, λεπτόνια, μποζόνια κλπ. Όλα όμως αυτά είναι ερμηνείες και ετικέτες του ανθρώπινου νου.
Δηλαδή δεν υπάρχει κάτι πέραν της ανθρώπινης αντίληψης; Μπορώ να συμφωνήσω ότι υπάρχουν έστω και με το ζόρι. Αλλά αυτά τα λεγόμενα ‘καθαρά’ αντικείμενα με δυσκολία αποκτούν την ιδιότητα του είναι, πόσο μάλλον την ιδιότητα του τυχαίου ή του σκόπιμου, έννοιες πολύπλοκες και συναρτημένες απόλυτα με την ανθρώπινη θέαση.

Εν κατακλείδι εγώ θα ξεχώριζα τα πράγματα σε άλλα σκόπιμα (αποτελέσματα ανθρώπινων δραστηριοτήτων), άλλα συσχετισμένα και περιγραφόμενα μέσα από τους φυσικούς νόμους (όπως ο άνθρωπος τα ερμηνεύει) και άλλα αδιάφορα (που είναι όμως εκτός των δυνατοτήτων θέασης του ανθρώπου).
Ο κόσμος γύρω μας (με την αρχαιοελληνική σημασία του όρου) είναι πράγματα σε τάξη γιατί ο δημιουργός του, ο άνθρωπος, τα μετουσίωσε από αδιάφορα σε σημαίνοντα.

14 comments:

Χαρτοπόντικας said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Χαρτοπόντικας said...

Τεράστιο θέμα το τυχαίο. Κι ο γερο-Μπέρκλεϋ χαμογελάει λίγο με το ποστ σου.
Σκέφτομαι το εξής:
Γράφω ένα γράμμα για να το διαβάσει ο γυιος μου που δεν έχει γεννηθεί. Το αφήνω σε καθορισμένο τόπο κι αυτός όταν γεννηθεί και μάθει ανάγνωση το ανακαλύπτει. Έρχεται και με ρωτάει να του επιβεβαιώσω την πρόθεση και την αυθεντικότητα του γράμματος το οποίο και κάνω. Τότε αυτός δεν έχει ανακαλύψει με βεβαιότητα κάτι που υπήρχε πριν απ' αυτόν; Δεν ήταν καθόλου τυχαίο βέβαια αλλά ανεξάρτητο από την παρατήρησή του. Τι λές;

markos-the-gnostic said...

χαρτοπόντικα ακριβώς
ξεχώρισα (1) όσα συμβαίνουν από το σχεδιασμό των ανθρώπων από τα (2) αντικείμενα και τα γεγονότα του περιβάλλοντος του, στα οποία δεν έχει παρέμβει για την εμφάνιση τους αλλά συμμετέχει μέσω της προσοχής και της ερμηνείας του.
Το παράδειγμα που παραθέτεις ανήκει στην κατηγορία 1.

koritsi_oksi said...

πιστεύω σε μια τυχαία τάξη και μια αναμενόμενη αταξία-σε μια μοιρολατρική πίστη στις συμπτώσεις και ένα cunning plan που δεν έχουμε ακόμα προσδιορίσει
αγαπάω ενίοτε τον Berkelay γιατί απελευθερώνει από την εκάστοτε μεταφυσική των στιγμών αλλά έχω πιει πολύ απόψε και ίσως τη δεδομένη στιγμή να μιλάει απλώς η ρακί…

Serenity said...

Χαίρετε! :)

Μάρκο, θα συμφωνήσω μαζί σου.

Ένα παράδειγμα της κατηγορίας 2 είναι η αποδεδειγμένη επίδραση που η αντίληψη των επιστημόνων έχει στα αποτελέσματα των ερευνών και των πειραμάτων τους...
(Κάπου το διάβασα αυτό πρόσφατα αλλά δυστυχώς δε θυμάμαι πού...)

Δεν πιστεύω στο τυχαίο. Πιστεύω ότι μπορεί να χαρακτηρίσουμε κάποια γεγονότα ως τυχαία γιατί η αντίληψή μας περιορίζεται στο φαινομενολογικό πεδίο. Πέρα από το πεδίο αυτό όμως πιστεύω ότι υπάρχουν άλλα πεδία, παράγοντες ή δυνάμεις, αν θες, που οδηγούν τα πράγματα προς την εκπλήρωση του γενικότερου σχεδίου για το οποίο μιλάς και στο οποίο πιστεύω και εγώ.

Όσο για την τάξη/αταξία, πιστεύω πως ο λόγος για τον οποίο ο άνθρωπος αγωνίζεται στο φυσικό κόσμο είναι η αποκατάσταση της τάξης / αρμονίας εντός του (και κατά συνέπεια εκτός του).

markos-the-gnostic said...

αγαπητό ΗΝΟ3
βοηθά το ρακί σε κάτι τέτοια
αγαπητή serenity
τι νάναι άραγε αυτό το περίφημο σχέδιο που άλλοι το πιστεύουν, άλλοι το θεωρούν ανθρώπινο κατασκεύασμα και άλλοι παραμένουν σκεπτικοί αναζητητές...

Serenity said...

Μπορείς να βρεις την απάντηση στην ερώτησή σου, αν στραφείς στη γνώση του βάθους μέσα σου. Άλλωστε οι ερωτήσεις αναδύονται από μέσα μας μαζί με τις απαντήσεις.

Αλεπού said...

Μάρκο,

τελικά τίποτα δεν είναι τυχαίο.
Α. και σου πάνε πολύ αυτά τα κείμενα

αλκιμήδη said...

Γιατί όταν προβληματίζονται για μιά συγκεκριμένη πτυχή της ζωής μου, όλα τα τραγούδια, τα βιβλία, τα βιώματα έχουν κάτι να μου πουν σχετικό;
Γιατί πέφτουμε πάνω σε συγκεκριμένους ανθρώπους, καταστάσεις, κτλ;

Και θυμήθηκα μιά από τις ασκήσεις "εσωτερικής γαλήνης". Μπές σε ένα χώρο που δεν έχεις ξαναμπεί και ψάξε να βρείς όλα τα πράγματα που έχουν καφέ χρώμα. Προσπάθησε να τα θυμηθείς όλα!
Βγαίνοντας, γράψε σε ένα χαρτί ότι ήτανε μπλέ. Δε θα΄χεις δει σχεδόν τίποτα μπλε γιατί δεν το έψαχνες.

Τελικά Μάρκο, όλα χρωματίζονται από τον παρατηρητή. Και όλα είναι τυχαία.
Ευχαριστώ για τη πρόσκληση

markos-the-gnostic said...

Επιμένω Αλκιμήδη ότι τα αντι-κείμενα είναι αδιάφορα και όχι τυχαία. Γιατί το τυχαίο ή μη συνδέεται με ενα παρατηρητή που το κρίνει.

ellinida said...

Θεωρώ ότι τίποτα δεν είναι τυχαίο . Βρίσκεις την γνώση παντού αρκεί να έχεις τα μάτια ανοικτά .
Και υπάρχουν τόσοι τρόποι για να δει κανείς . Επιστημονικά , πνευματικά , αδιάφορα , συναισθηματικά κλπ .
Την καλημέρα μου αφήνω .

lust-time said...

δεν υπάρχουμε . Υπάρχουμε μόνο σε αλληλεπίδραση με τους άλλους. Εκεί βρίσκεται η τυχαιότητα.

markos-the-gnostic said...

ελληνίς μου, συμφωνώ ότι τίποτα δεν είναι τυχαίο με την έννοια ότι από τη στιγμή που έχουμε εστιάσει την προσοχή μς πάνω τους, τα έχουμε ήδη μετατρέψει σε ό,τι ήταν + τον εαυτό μας, αλλά ο ευατός μας δεν ζει χωρίς νοήματα.
lust-bat-not-list νομίζω ότι ακριβώς οι αλληπεπιδράσεις μας με τους άλλους προσδίδει στην ύπαρξη μας ένα πλέγμα νοημάτων, που δεν υπάρχει χωρίς τους άλλους.

Lady Lilith said...

Τυχαίο υπήρξε το γεγονός της γέννησής μου... κι ακόμα δεν μπορώ να το χωνέψω!